Børn skal behandles som børn

Under denne overskrift har vores folketingskandidat Kristian Hegaard i dag (den 8. jan. 2019) følgende indlæg i Frederiksborg Amts Avis:

Det er ikke altid børn kan få, hvad de peger på. Det er selvsagt, man ikke kan få den farverige slikkepind i supermarkedet hver gang. Sådan er det for alle. Det bliver alligevel for småt, når vi nægter broccoli og en kartoffel til en 5-årig, sådan som det skete på Sjælsmark. Det er for småt, når børn i Danmark vokser op under kritisable forhold og politikerne vender det blinde øje til. Danmark skal være et land, hvor det er trygt at være barn.

Det er en skandale, når børn bliver ofrene i de voksnes symbolpolitiske diskussioner om tvungne håndtryk eller beklædningsgenstande. Den absurde logik som jeg ikke kan forstå, lyder tilsyneladende: I Danmark kritiserer vi, når andre folk ikke må gå klædt, som de vil. I vores egen rede i Danmark forbyder vi en dreng på 5 år et stykke broccoli.

Det er ikke børnenes skyld, at de er endt, hvor de er. Børnene har ikke selv valgt at bo på Sjælsmark. Vi kan diskutere alverdens politiske emner, men barnets tarv kan aldrig være til diskussion.

Børn må aldrig komme i klemme ved politikernes iver for at mase sig forrest som symbolstrammerne i udlændingepolitikken. Særligt bekymrende er det, når ombudsmanden udtaler, at forholdene på Sjælsmark er “egnede til væsentligt at vanskeliggøre børnenes opvækst og begrænse deres muligheder for naturlig udvikling og livsudfoldelse.” Det er ingen luksus at bede om, at børn får mulighed for naturlig livsudfoldelse i landet Danmark. Partier, der ikke vil gøre noget ved det accepterer ved deres passivitet utålelige forhold for de udsatte børn.

Alle er enige i, at afviste asylansøgere skal hjemsendes. Punktum. Tænk hvis vi også kunne blive enige om, at de uskyldige børn skal behandles som børn.

”Det kan ikke nytte noget, vi bliver for bløde” svarede Kristian Thulesen Dahl, da han på weekendens nytårsstævne i Radikale Venstre blev spurgt om, hvad han ville gøre for børnene på Sjælsmark. Og det var børnene.

Gid vi var enige om at gøre Danmark til mulighedernes land for alle børn. Radikale Venstre er klar til en ny politisk kurs, hvor børn behandles som børn.