De skal ville Danmark!

Det er et udsagn, der ofte høres fra politikere fra Dansk Folkeparti over de andre borgerlige partier til Socialdemokratiet. Deres udsagn skal underforstås, at de mange, der kommer til Danmark som flygtninge og indvandrere, ikke vil Danmark. De vil blot nyde goderne i velfærdsstaten til helt at ændre nationen i en anden retning end den, vi i generationer før os har bygget op.

Jeg har gennem godt 4 år været i tæt kontakt med flygtninge. Hjulpet dem med praktiske problemer og sager, som for dem er helt forskellige fra de nationer, de er flygtet fra. Det er omgangen med det offentlige og private foretagender. Her har nye i Danmark virkelig brug for hjælp. Det hvad enten de har en højere uddannelse eller ingen uddannelse.

I de godt 4 år er det endnu ikke lykkedes mig at komme i kontakt med personer, der ikke vil Danmark. De har alle ønsket om at blive aktive borgere, forstå vores adfærd og omgangsformer, kende vores historie og ikke mindst lære sproget.

Alle undrer de sig over, at når de nu gør denne indsats, stræber efter uddannelse og arbejde – for som de siger, at ”kunne betale det tilbage som de har fået i hjælp” – hvorfor skal de så slås i hartkorn med de få, der udgør en kriminel gruppe eller endnu værre tyer til terror.

Ja, hvorfor skal de det?

Svaret ligger blot i en gentagelse af den negative opfattelse, som de tidligere nævnte partier giver udryk for.

Lad os hellere vise den danske værdi, der hedder gæstfrihed, og inddrage dem i vort fællesskab. Lad os lære andre indgangsvinkler at kende, der kan være med til at forbedre vores samfund. Udvikling sker, når vi i vores hverdag netop bliver stillet overfor spørgsmål og præsenteret for andre mulige løsninger.

Så velkommen til de mange, der vil Danmark, uanset hudfarve, religion, traditioner og alt det andet, som vi vil få glæde af.

Leif Rasmussen